A bajnokságban részt vehet, aki betöltötte a 12. életévét. Amennyiben a versenyző betöltötte az előírt korhatárt, de a verseny szervezői úgy ítélik meg, hogy nem tud biztonságosan részt venni a versenyen (versenytempóban elvezetni a gokartot), úgy az indulást a szervezők megtagadhatják. Ebben az esetben a nevezési díj visszatérítésre kerül. A bajnokság 12 versenynapból fog állni. 11 versenynap lesz értékelve, 1 versenynap minuszolható.
Nevezési díj: 28.000 Ft
Kettő kategóriába való nevezés esetén a második nevezési díja: 26.000 Ft
Szabadedzés 1×8 perc: 5.900 Ft
Szabadedzés 3×8 perc: 16.000 Ft
Díjazás futamonként:
A versenyen mindenki a saját felelősségére vesz részt, a szervezők felé semmi követelést és kárigényt nem nyújthat be. Szándékos rongálás, illetve a szabályok be nem tartásából eredő károkért az anyagi felelősség a vétkes versenyzőt terheli. A versenyen résztvevőknek tisztában kell lennie, és be kell tartania a versenyszabályzatban leírtakat. A versenyeken zárt bukósisak és a zárt cipő viselése mindenkinek kötelező. Bordavédő és a kesztyű használata javasolt. Akinek verseny közben a szervezők észreveszik, hogy a haja kilóg a ruházat alól, vagy a ruháján lógó, lebegő részek vannak, amelyek balesetveszélyesek lehetnek, azonnal kiintik őt a futamból vagy a versenyből.
A súlykategóriát minden versenyző magának választhatja meg.
Kategóriák
Kategóriánként 28 fő nevezését fogadunk el.
Az eligazítás az időmérő edzés előtt történik. Az eligazításon hangzanak el a pályával kapcsolatos egyedi tudnivalók, valamint indokolt esetben az eligazításon elhangzottak felülírhatják a szabályzatban leírtakat.
10:00-tól, 8 perces időmérő, amely meghatározza a sprintfutam rajtsorrendjét. Aki nincs ott az időmérő edzésen, amikor következik, a mezőny végéről kell indulnia a sprintfutamon. Amennyiben az időmérő edzés közben megváltoznak a körülmények (pl. elered eső, felszárad a pálya), az időmérő edzést nem kell újra kezdeni. Műszaki hiba esetén másik gokarttal újra lehet futni az időmérőt. Az időmérő határozza meg a sprintfutam rajtsorrendjét.
8 perces, végeredménye határozza meg a főfutam rajtsorrendjét.
11:00 tervezett kezdés. A futam ideje 10 perces.
A fordított rajtrács esetén a főfutam végeredménye van megfordítva (utolsó indul az első helyről, az első pedig az utolsóról stb.)
A gokart sorsolást program végzi (14 fő felett kézzel húzunk). 3 etapot (időmérő, sprintfutam, főfutam) különböző gokarttal kell teljesíteni, ha olyan gokart van húzva amivel a versenyző már ment akkor újat kell húznia. A fordított rajtrács gokartkiosztása, a főfutam végeredményével megegyező. Tehát a fordított rajtrács 1. rajthelyéről induló versenyző, a főfutam első helyén végzett gokarttal fog indulni, és így tovább. A fordított rajtrácsos futamon a versenyzők indulhatnak olyan gokarttal, amelyikkel már teljesítettek etapot.
Ha egy kategóriában 14 főnél több nevező van, akkor kerül sor a B döntő lebonyolítására. Az időmérő után a páratlan (1, 3, 5, 7, …) és páros (2, 4, 6, 8, …) pozíciót elérők külön futamba kerülnek a sprintfutamban. Az A döntőbe a szervezők döntik el a verseny előtti eligazításon, hány pilóta kerül be automatikusan. A rajtpozícióról a legjobb idő dönt (pl. a két első közül: Sprint 1 1. hely, Sprint 2 1. hely – a jobb idő dönt az első helyről). A második helyezettek a 3–4. helyről indulnak idő alapján, és így tovább egészen lefelé.
Az A döntőbe kerülés változhat a rendelkezésre álló gokartok alapján. A B döntő főfutamának első helyezettje bekerül az A döntő fordított rajtrácsos futamára, további feljutókról és pozíciókról a verseny előtti eligazításon döntenek a szervezők a futam végeredménye szerint. A fordított rajtrácsos futam ugyanúgy zajlik, mint az A döntőnél, a megmaradt versenyzők között.
A versenyzők az eligazításon elhangzott számú felvezető kört tesznek meg. A felvezető kör alatt az előzés tilos. Aki a felvezető körben előz, az a futam végén eggyel több helyes büntetést kap, mint ahány versenyzőt megelőzött.
Ha egy versenyző más hibájából elveszíti a pozícióját a felvezető kör alatt, akkor visszaveheti azt. Ha nem tudja visszavenni a rajt kezdetéig, akkor kézfeltartással kell jeleznie a vezető bíró részére, hogy nem a megfelelő pozícióban van. A vezető bíró ekkor új rajtot rendel el.
A felvezető kör vége előtt kb. fél körrel az elöl haladó versenyzőnek le kell lassítania, és be kell várnia a többi versenyzőt. Ezután egészen a rajtolási szakaszig lassú tempóban kell haladnia, a többieknek pedig szorosan mögötte, egy oszlopban kell tartaniuk a tempót.
Az eligazításon meghatározásra kerül egy szakasz a rajtvonal előtti részen. Az első helyen lévő versenyző a zászló felemelésére indulhat el. A mezőny többi tagja amíg el nem éri a rajtvonalat, nem kezdhet előzésbe, tartania kell az egysoros felállást. A rajtvonalat elhagyva lehet előzésbe kezdeni.
Amennyiben a mezőny szétszakadt, vagy valami oknál fogva a vezetőbíró nem adja meg a rajtjelet, úgy a mezőnynek még egy formációs kört kell teljesítenie. Ebben az esetben a vezető bíró nem lengeti a nemzeti színű zászlót, hanem vagy sárga zászlóval, vagy a feltartott hüvelykujjával jelzi, hogy a rajt érvénytelen.
Amennyiben a rajt után, az első körben műszaki hiba vagy ütközés történik, és emiatt valaki jelentős hátrányba kerül, új rajt rendelhető el, ezt a sportbírók döntik el. A rajtot hasonló probléma miatt maximum kétszer lehet megismételni, a 3. rajt végleges.
Az új rajtnál mindenkinek onnan kell indulnia, ahová az első rajt alkalmával fel kellett állnia. Ha az új rajt valamelyik versenyző egyértelmű szabálytalansága miatt van, akkor a szabálytalan versenyző a futam végén 2 helyes büntetést kap.
Nem kötelező új rajtot elrendelni, amennyiben a versenyző saját hibájából kerül hátrányba.
A pálya teljes vonalán szigorúan tilos a lökés és a pályáról való leterelés! Szándékos lökés vagy szándékos leterelés esetén a versenyből való kizárással is büntethető az induló.
A szándékos, indulatból történő lökések megítélése és a büntetés mértékének meghatározása a vezető bíró hatásköre (konzultálva a segítő bíróval), akinek a döntését minden résztvevő köteles elfogadni!
Ha bármilyen lassításra okot adó esemény történt a pályán és lassítani szükséges, azt mindig jól láthatóan kézfeltartással kell jeleznie minden versenyzőnek. Ez vonatkozik a bokszkiállásra, és sárga zászlós jelzésnél is!
Baleset vagy műszaki hiba során a pálya teljes hosszán a gokartból kiszállni szigorúan TILOS! Kizárólag versenybíró vagy szervező felügyelete mellett engedélyezett a gokartból való kiszállás!
Biztonsági okokból a bokszban is tilos kiszállni a gokartból, amíg az összes gép be nem érkezett, és engedélyt nem adtak rá. Amennyiben a versenyző futam közben kiszáll a gokartból, figyelmeztetéssel, pontlevonással, vagy akár több versenyből való kizárással is büntethető.
Előzésnél, ha a hátulról érkező versenyző be tud helyezkedni legalább fél gokart hosszal az előtte haladó mellé (a gokart első kereke megegyező pozícióban van az elöl haladó gokart hátsó kerekével), az elöl haladónak helyet kell biztosítania az előzéshez, azaz nem szoríthatja le az előző gokartot. A pozíció meglétének megítélését a versenybírók dönti el, és azt minden esetben a versenyzőnek kötelező elfogadni.
Azok a versenyzők, akik nem tartják be ezt a szabályt, és be- illetve kiszorítással kényszerítik le a pályáról versenyzőtársukat, a szabálytalan versenyzőtől büntetőpontok kerülnek levonásra:
A büntetés mértékének megítélése minden esetben a versenybírók hatásköre, akinek a döntését minden résztvevő köteles elfogadni a nevezésével!
Ha a hátulról érkező ütközés nélkül nem tudja befejezni az előzést, akkor fékezéssel kell azt megelőznie. Semmilyen manőverrel nem kényszeríthetik egymást a pálya elhagyására vagy a védőfalba. A folyamatos (még ha nem is szándékos) lökdösődés is szabálytalan, sportszerűtlen.
Lökéssel egyik versenyző sem szerezhet előnyt, még ha hátulról ő is lökést kapott, és emiatt lökött le ívről vagy forgatott ki valakit. A lökéssel előnyt szerzett versenyzőknek kivétel nélkül vissza kell adniuk a pozíciójukat. Aki ezt nem teszi meg, a futam után a kilökött versenyző mögé sorolják, és további pontlevonást is kaphat.
A folyamatos, kisebb lökések is sportszerűtlenek, mert könnyen kizökkenthetik a védekező felet. Ha így a támadó pozíciót szerez, szabálytalannak minősíthető.
Lökés általi pozíciószerzésnek maximum 2 kanyarig tartó szakasz minősül, ami azt jelenti, hogy a lökést követő 2 kanyarig a védekezést negatívan befolyásolhatja ez a manőver, és a támadó a lökés miatt „jogtalan” előnyt szerezhet, ezért szabálytalannak minősíthető.
A versenyzőknek törekedniük kell arra, hogy a versenyzőtársak futamát tiszteletben tartsák, miközben versenyeznek. Meggondolatlan manőverekkel a saját és a másik induló versenyét is nagyon gyorsan tönkre lehet tenni, ezért az az irányelv, hogy a dobogós helyezésekért folytatott csatákban a lehető legkevesebb kockázattal kezdjen a versenyző előzési manővert.
Ha szabálytalanság történik kockázatos előzési manővert követően, a büntetésen túl 1 vagy több versenyre szóló figyelmeztetésben is részesíthető a szabálytalankodó versenyző.
A szabálytalanság tényének, súlyosságának és a büntetés mértékének megítélése mindig a versenybírók hatásköre, és döntését köteles minden résztvevő elfogadni!
A büntetések kiosztása az elkövetés időrendi sorrendjében történik, továbbá a pilóták a versenyből kizárással, illetve több futam eltiltással is büntethetők az eset súlyosságának függvényében.
Rengeteg kétes versenyszituáció fordulhat elő, amelynek megítélése kifejezetten nehéz, így a bírói döntés is erősen megosztó lehet. Ennek elkerülése érdekében az erősen kétes helyzetekben az alábbi irányelveink kerülnek prioritásba (kamerával rögzített helyzetekben is az adott helyzetre vonatkozó irányelv az elsődleges).
A támadó versenyző érdeke és célja, hogy megelőzze az előtte gokartozó versenyzőt. A pálya karaktere miatt a versenyszervezés preferálja a támadó hozzáállást és a szabályosságot (is) figyelembe vevő előzéseket.
A támadó versenyzőnek fel kell mérnie és figyelembe kell vennie, hogy a támadásával (és az esetleges kontakttal) ne szerezzen tempóelőnyt a védekezővel szemben. Fontos, hogy a támadó csak akkor szánja el magát a pozícióba kerülésre, ha megvan a támadási pozíció a védekező mögött, és utóbbi nem veszi figyelembe a helyzetet, és az ideális íven közlekedik tovább!
Amennyiben a védekező versenyző védekező ívet használ, tehát egyértelmű a védekezési szándék, akkor a támadó fél túl agresszív vagy meggondolatlan manővere esetén szabálytalanságot ítélünk, és nagy eséllyel büntetésben részesül a támadó.
Ha két versenyző egymással csatázik és egymásra figyelnek, a harmadik fél – ha helyet lát – csak saját felelősségre teheti meg az előzést. Ha rosszul jön ki belőle, nem tudunk büntetést kiosztani, viszont ha a harmadik fél tönkreteszi a másik két versenyző versenyét, dupla büntetésben részesülhet, akár pontlevonással is. Ezt a versenybírók hivatottak eldönteni.
Tilos a pálya nyomvonalát szándékosan elhagyni. A szándékos pályaelhagyást az adott futamról való kizárással is büntethetjük.
Sárga zászló alatt kötelező lassítani, és tilos az előzés. A sárga zászló alatt gyorsító vagy előző versenyzőt a futam után a mezőny végére soroljuk, és további büntetésben (pl. pontlevonás) is részesülhet!
Kék zászlónál, ha a lekörözendő szándékosan vagy figyelmetlenségből feltartja a gyorsabb versenyzőt, büntetésből az összetettben elért pontjaiból minimum 2 pontot levonunk. Ha még nincs pontja, akkor a később elért pontokból is levonásra kerülhet. Ha több versenyzőnél is elköveti ezt, akár a versenyből történő utólagos kizárással is büntethető! A büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre, és a döntését minden esetben kötelező elfogadni!
Kék zászlónál lekörözés alatt a lekörözött versenyzőknek tilos egymás előzése. Aki így kerül jobb pozícióba, és nem adja vissza egy körön belül, minimum 2 pozícióval hátrébb soroljuk a beérkezési sorrendben. Ez vonatkozik azokra a versenyzőkre is, akik lekörözés közben szereznek jobb pozíciót, például a lekörözött hibájából.
Az elöl haladó féktávon történő lökése esetén az ilyen módon elért helyezés nem szabályos, ezért a szabálytalankodó köteles a pozíciót visszaadni. Ha nem tudja, mert úgy lökte ki a másikat, hogy az nem tudta folytatni a versenyt, akkor a szabálytalan versenyzőt a verseny végén a kiforgatott, illetve kilökött versenyző mögé soroljuk, tehát a legutolsó pozícióba. Emellett további pontok is levonhatóak a vétkes versenyzőtől.
Ugyanez érvényes a pályáról leszorítás esetén is.
Tilos a pályán szándékosan vagy “játékból” jobbra-balra cikázva haladni, ilyen módon feltartani a gyorsabbat vagy bármelyik versenyzőt. Az a versenyző, aki így tartja meg a pozícióját, a verseny végén akár a mezőny végére is sorolható, de minimum 2 hellyel hátrasorolandó. A büntetés mértékének megítélése a versenybírók hatásköre, akinek a döntését minden esetben kötelező elfogadnia minden versenyzőnek.
A verseny piros zászlóval bármikor megszakítható, amennyiben a versenybírók úgy ítélik meg, hogy a versenyző(k) testi épsége veszélyben forog (baleset, pályaállapot, veszélyes versenyző, műszaki probléma, időjárási körülmények stb.).
A nem szándékos, vagy vezetéstechnikai hibából eredő szabálytalanság is ugyanúgy szabálytalanságnak minősül, mint a szándékos. Nincs lehetőség figyelmen kívül hagyni a szabálytalan megnyilvánulásokat!
A büntetés mértékében tehetünk különbséget a futam végén, amennyiben a résztvevő versenyzőkkel való konzultáció után a vezető bíró úgy dönt, hogy az adott versenyző nem szándékosan követte el a szabálytalanságot.
A bizonyítható műszaki hiba, vagy baleset elkerülése miatti manőver (a vezető bíró hatásköre megítélni) büntetés alóli felmentést jelenthet a szabálytalanságot elkövető egyértelműen kiváltó versenyzőnek!
A szabálytalanságok és a büntetések mértékének megítélése a versenybírók hatásköre (adott esetben a többi bíróval és az adott szituációban résztvevőkkel történő konzultációt követően), amit a versenyzők a nevezésükkel kötelező módon elfogadnak.
A büntetés legenyhébb fokozatában a vétkes figyelmeztetést kap, és/vagy a szabálytalankodót a sértett versenyző mögé helyezzük vissza a verseny alatt vagy azt követően. A szabálytalanság súlyosságától függően plusz pontlevonással, sőt az adott versenyből történő kizárással is sújtható a szabálytalan versenyző.
A büntetés(ek) mellett továbbá figyelmeztetésben is részesülhet az adott versenyző, amelynek hatálya a következő versenyre, vagy akár az összes hátralévőre is kiterjedhet!
A versenyek közben, a szabálytalan előzéssel szerzett pozíció a visszasorolás mellett pontlevonással is jár:
Ez a szabálytalan versenyzőtől az adott versenyen/versenynapon szerzett pontjaiból kerül levonásra.
Az olyan esetekben, amikor a versenyző saját döntéséből (nem műszaki hiba vagy versenybírói döntés alapján) feladja a versenyt és kiáll a boxba, arra a versenyeredményre nem kap pontot.
Ha a kiállás előtt még versenyben van, és óvást nyújt be ellene elkövetett szabálytalanság miatt, akkor a szabálytalan versenyzőt csak pontbüntetéssel lehet sújtani, visszasorolással nem.
Figyelmeztetésben részesül egy versenyző:
A büntető pontok kiosztásánál a versenybírók figyelembe vehetnek enyhítő és szigorító körülményeket, és dönthetnek a büntetőpontok kevesebb, vagy több kiosztásán, mint a szabályzatban foglaltak.
A sportrendezvényen minden versenyző és hozzátartozója köteles kulturált, indulatoktól mentes, az általánosan elfogadott társadalmi normáknak megfelelő intelligens magatartást tanúsítani.
Azt a versenyzőt, aki agresszíven viselkedik akár verbálisan, akár fizikailag, az adott versenyből azonnal kizárjuk, és az eset súlyosságától függően akár eltiltással is szankcionálható a további versenyekről.
A verbális agresszivitás kiterjed az indulatos hangnemmel kezdve a kiabálás és trágár kifejezések használatán át a fenyegetésig. A verbális agresszivitás minden formája tiltott, az indulatos megnyilvánulásokat is kérjük mellőzni a program teljes időtartama alatt a pálya teljes területén. Nem jelentenek felmentést a hirtelen felindulásból történő agresszív megmozdulások sem.
A versenyzőkhöz tartozó rokonok, szurkolók indulatos vagy agresszív megnyilvánulásai esetén is szigorúan büntethető vagy eltiltható egy versenyző. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, amit a résztvevők kötelesek elfogadni.
A fizikai agresszivitás kiterjed a fenyegető, mutogató viselkedéstől a lökdösődésen át a komoly tettlegességig. A fizikai agresszivitás legkisebb megnyilvánulása is tiltott a rendezvényeinken. Ez alól nem jelent felmentést a hirtelen felindulásból történő megmozdulások sem.
A versenyzőkhöz tartozó rokonok, szurkolók agresszív megnyilvánulásai esetén is szigorúan büntethető vagy eltiltható egy versenyző. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, amit a résztvevők kötelesek elfogadni.
A rendezői munkát nagyban segíti, ha a versenyekről, versenyzőkről külső felvételeket készítenek a hozzátartozók, illetve a versenyzők sisakkamerát viselnek a futamokon, mert így az egyes eseteket utólag megtekinthetik a versenybírók, és pontosabb döntést hozhatnak.
Ha a versenyzőkről külső felvételeket készítenek (az egész futamot), vagy az adott résztvevő sisakkamerát készül használni a versenyen, erről az eligazításon ajánlott tájékoztatnia a vezető bírót, mert ez esetben más szabályok érvényesek kétes versenyszituációkban.
A sisakkamerát viselő versenyzőnek kell ütközés esetén megítélnie, hogy szabálytalannak érezte-e a helyzetet, vagy nem, ugyanis a vezető bíró neki nem fog jelezni. Abban az esetben, ha a versenyző szabályosnak ítéli a saját megmozdulását, és nem adja vissza a pozíciót, a verseny végén a felvétel kielemzése után hoz csak döntést a bíró, amit minden résztvevő köteles elfogadni.
Ha a versenyző futam közben szabályosnak ítélte a saját megmozdulását, de a sisakkamera nem működött, vagy a felvétel technikai hiba miatt nem játszható le, a vezető bíró automatikusan ellene ítél.
Óvásra van lehetőség. Csak az óvást benyújtó versenyző kamerafelvétele alapján lehet óvást benyújtani.
Van olyan szituáció, hogy mindkét versenyzőtől kérünk be felvételt. Ha valaki nem tud felvételt biztosítani, úgy csak a rendelkezésre álló felvétel szerint tudunk dönteni.
A sprintfutamokra történt óvást a sprintfutam után kell jelezni a versenybíróknak, akik a főfutamok kezdetéig meghozzák döntésüket.
A főfutam és a fordított rajtrács óvását pedig az adott versenyek után kell jelezni a versenybíróknak.
Ha valaki saját kamerával óv, akkor a verseny utáni első szerdáig rendelkezésre kell bocsátania a felvételt a versenybíróknak. Ellenkező esetben semmisnek kell tekinteni az óvást.
A döntést kötelező minden versenyzőnek és hozzátartozónak elfogadnia!
A versenyzőhöz tartozó szurkolók megnyilvánulásaiért minden esetben a versenyző vonható felelősségre. Az esemény súlyától függően a versenyző szankcionálható akár végleges kizárással is a rendezvényeinkről.
Kizárás esetén a verseny díját nem térítjük vissza!
A szabályok változtatásának jogát a szervezők fenntartják.
hely – 8 pont
hely – 7 pont
hely – 6 pont
hely – 5 pont
hely – 4 pont
hely – 3 pont
hely – 2 pont
hely – 1 pont
hely – 25 pont
hely – 21 pont
hely – 18 pont
hely – 16 pont
hely – 15 pont
hely – 14 pont
hely – 13 pont
hely – 12 pont
hely – 10 pont
hely – 8 pont
hely – 6 pont
hely – 5 pont
hely – 4 pont
hely – 3 pont
hely – 1 pont
hely – 16 pont
hely – 15 pont
hely – 14 pont
hely – 13 pont
hely – 12 pont
hely – 11 pont
hely – 10 pont
hely – 9 pont
hely – 8 pont
hely – 7 pont
hely – 6 pont
hely – 5 pont
hely – 4 pont
hely – 3 pont
hely – 1 pont
Minden kategória dobogón végzett versenyzői kupát kapnak az év végi záróünnepségen. Ezen felül:
Minden kategória dobogón végzett versenyzői kupát kapnak az év végi záróünnepségen. Ezen felül:
További részletekért érdeklődj a szervezőknél.
A bajnokságban részt vehet, aki betöltötte a 9. életévét. Amennyiben a versenyző betöltötte az előírt korhatárt, de a verseny szervezői úgy ítélik meg, hogy nem tud biztonságosan részt venni a versenyen (versenytempóban elvezetni a gokartot), úgy az indulást a Szervezők megtagadhatják. Ebben az esetben a nevezési díj visszatérítésre kerül.
A bajnokság 12 versenynapból fog állni. 11 versenynap lesz értékelve, 1 versenynap mínuszolható.
Díjazás futamonként:
A versenyen mindenki a saját felelősségére vesz részt, a szervezők felé semmi követelést és kárigényt nem nyújthat be.
Szándékos rongálás, illetve a szabályok be nem tartásából eredő károkért az anyagi felelősség a vétkes versenyzőt terheli.
A versenyen résztvevőknek tisztában kell lenniük, és be kell tartaniuk a versenyszabályzatban leírtakat.
A versenyeken zárt bukósisak és a zárt cipő viselése mindenkinek kötelező. Bordavédő és a kesztyű használata javasolt.
Akinek verseny közben a szervezők észreveszik, hogy a haja kilóg a ruházat alól, vagy a ruháján lógó, lebegő részek vannak, amelyek balesetveszélyesek lehetnek, azonnal kiintik őt a futamból vagy a versenyből.
A súlykategóriát minden verseny előtt döntik el a versenybírók, a legoptimálisabb súlyhatár lesz meghatározva, figyelembe véve a versenyzők súlyát.
Maximum 28 fő nevezését fogadunk el.
Az eligazítás az időmérő edzés előtt történik.
Az eligazításon hangzanak el a pályával kapcsolatos egyedi tudnivalók, valamint indokolt esetben az eligazításon elhangzottak felülírhatják a szabályzatban leírtakat.
6 perces időmérő, amely meghatározza a sprintfutam rajtsorrendjét. Aki nincs ott az időmérő edzésen, amikor következik, a mezőny végéről kell indulnia. Amennyiben az időmérő edzés közben megváltoznak a körülmények (pl. elered az eső, felszárad a pálya), az időmérő edzést nem kell újrakezdeni.
Műszaki hiba esetén másik gokarttal újra lehet futni az időmérőt.
Az időmérő határozza meg a főfutam rajtsorrendjét.
A Szervezők sorsolják a gokartot. Futam ideje 10 perces.
A fordított rajtrács esetén a főfutam végeredménye van megfordítva (utolsó indul az első helyről, az első pedig az utolsóról stb.). A futam ideje 8 perc.
A sorsolást program végzi (15 fő felett kézzel húzunk). Mind a 3 etapot (időmérő, főfutam, fordított rajtrács) különböző gokarttal kell teljesíteni, ha olyan gokart van húzva, amivel a versenyző már ment, akkor újat kell húznia.
Ha kategóriában 15 főnél több nevező van, akkor kerül sor az A és B döntő lebonyolítására.
A két csoportos időmérő után, egy sorrendbe rendezzük a versenyzőket. A páros (1, 3, 5, 7, …) és páratlan (2, 4, 6, 8, …) pozíciót elérők külön futamba kerülnek a főfutamban. A fordított rajtrácsos futam rajtpozíciója a főfutam végeredményének a megfordítása. Úgy, hogy a főfutam két csoportjának a páros helyezést elérő versenyzői helyet cserélnek a két csoportban.
A versenyzők az eligazításon elhangzott számú felvezető kört tesznek meg. A felvezető kör alatt az előzés tilos. Aki a felvezető körben előz, az a futam végén eggyel több helyes büntetést kap, mint ahány versenyzőt megelőzött. Ha egy versenyző más hibájából elveszíti a pozícióját a felvezető kör alatt, akkor visszaveheti azt. Ha nem tudja visszavenni a rajt kezdetéig, akkor kézfeltartással kell jeleznie a vezető bíró részére, hogy nem a megfelelő pozícióban van. A versenybírók ekkor új rajtot rendelnek el.
Felvezető kör vége előtt kb. fél körrel az elöl haladó versenyzőnek le kell lassítania, és be kell várnia a többi versenyzőt. Ezután egészen a rajtolási szakaszig lassú tempóban kell haladnia, a többieknek pedig szorosan mögötte, egy oszlopban kell tartaniuk a tempót.
Az eligazításon meghatározásra kerül egy szakasz a rajtvonal előtti részen. Az első helyen lévő versenyző a zászló felemelésére indulhat el. A mezőny többi tagja, amíg el nem éri a rajtvonalat, nem kezdhet előzésbe, tartania kell az egysoros felállást. A rajtvonalat elhagyva lehet előzésbe kezdeni.
Amennyiben a mezőny szétszakadt, vagy valami oknál fogva a vezető bíró nem adja meg a rajtjelet, úgy a mezőnynek még egy formációs kört kell teljesítenie. Ebben az esetben a vezető bíró nem lengeti a nemzeti színű zászlót, hanem vagy sárga zászlóval, vagy a feltartott hüvelykujjával jelzi, hogy a rajt érvénytelen.
Amennyiben a rajt után, az első körben műszaki hiba vagy ütközés történik, és emiatt valaki jelentős hátrányba kerül, új rajt rendelhető el, ezt a sportbírók döntik el. A rajtot hasonló probléma miatt maximum kétszer lehet megismételni, a 3. rajt végleges. Az új rajtnál mindenkinek onnan kell indulnia, ahová az első rajt alkalmával fel kellett állnia. Ha az új rajt valamelyik versenyző egyértelmű szabálytalansága miatt van, akkor a szabálytalan versenyző a futam végén 2 helyes büntetést kap. Nem kötelező új rajtot elrendelni, amennyiben a versenyző saját hibájából kerül hátrányba.
A pálya teljes vonalán szigorúan tilos a lökés és a pályáról való leterelés!! Szándékos lökés vagy szándékos leterelés esetén a versenyből való kizárással is büntethető az induló!
A szándékos, indulatból történő lökés(ek) megítélése és a büntetés mértékének meghatározása a versenybírók hatásköre, akiknek a döntését minden résztvevő köteles elfogadni!
Ha bármilyen lassításra okot adó esemény történt a pályán és lassítani szükséges, azt mindig jól láthatóan kézfeltartással kell jeleznie minden versenyzőnek. Ez vonatkozik a bokszkiállásra és sárga zászlós jelzésnél is!
Baleset vagy műszaki hiba során a pálya teljes hosszán a gokartból kiszállni szigorúan TILOS!
Kizárólag versenybíró vagy szervező felügyelete mellett engedélyezett a gokartból való kiszállás!
Biztonsági okokból a bokszban is tilos kiszállni a gokartból, amíg az összes gép be nem érkezett, és engedélyt nem adtak rá.
Amennyiben a versenyző futam közben kiszáll a gokartból, figyelmeztetéssel, pontlevonással, vagy akár több versenyből való kizárással is büntethető.
Előzésnél, ha a hátulról érkező versenyző be tud helyezkedni legalább fél gokarthosszal az előtte haladó mellé (a gokart első kereke megegyező pozícióban van az elöl haladó gokart hátsó kerekével), az elöl haladónak helyet kell biztosítania az előzéshez, azaz nem szoríthatja le az előző gokartot. A pozíció meglétének megítélését a versenybírók döntik el, és azt minden esetben a versenyzőknek kötelező elfogadni!
Azok a versenyzők, akik nem tartják be ezt a szabályt, és be- illetve kiszorítással szorítják le a pályáról versenyzőtársukat, a szabálytalan versenyzőtől büntetőpontok kerülnek levonásra. Egy pozíció vesztésnél 2 pont, kettő vagy több pozíció vesztésnél 4 pont. A büntetés mértékének megítélése minden esetben a versenybírók hatásköre, akinek a döntését minden résztvevő köteles elfogadni a nevezésével!
Továbbá ha a hátulról érkező ütközés nélkül nem tudja befejezni az előzést, akkor fékezéssel kell azt megelőznie. Semmilyen manőverrel nem kényszeríthetik egymást a pálya elhagyására vagy a védőfalba.
A folyamatos (még ha nem is szándékos) lökdösődés is szabálytalan, sportszerűtlen. Lökéssel egyik versenyző sem szerezhet előnyt, még ha hátulról ő is lökést kapott, és emiatt lökött le ívről vagy forgatott ki valakit. A lökéssel előnyt szerzett versenyzőknek kivétel nélkül vissza kell adnia a pozícióját, amit a vezető bíró (amennyiben lehetősége van rá) jelzéssel is segít. Az a pilóta, aki ezt a szabályt megszegi és lökéssel előnyhöz jut, a futam után mindenképp a kiforgatott vagy kilökött versenyző mögé sorolandó, plusz büntetésként akár további pontlevonást is kaphat.
A folyamatos, kisebb lökések is sportszerűtlenek, azok könnyen kizökkenthetik a védekező felet, ezért ha így a támadó pozíciót szerez, szabálytalannak minősíthető. Lökés általi pozíciószerzésnek maximum 2 kanyarig tartó szakasz minősül, ami azt jelenti, hogy a lökést követő 2 kanyarig a védekezést negatívan befolyásolhatja ez a manőver, és a támadó a lökés miatt „jogtalan” előnyt szerezhet, ezért szabálytalannak minősíthető.
A versenyzőknek törekednie kell arra, hogy a versenyzőtársak futamát tiszteletben tartsák, miközben versenyeznek. Meggondolatlan manőverekkel a saját és a másik induló versenyét is nagyon gyorsan tönkre lehet tenni, ezért az az irányelv, hogy a dobogós helyezésekért folytatott csatákban a lehető legkevesebb kockázattal kezdjen a versenyző előzési manővert. Ha szabálytalanság történik kockázatos előzési manővert követően, a büntetésen túl 1 vagy több versenyre szóló figyelmeztetésben is részesíthető a szabálytalankodó versenyző.
A szabálytalanság tényének, súlyosságának és a büntetés mértékének megítélése mindig a vezető bíró hatásköre, és döntését köteles minden résztvevő elfogadni! A büntetések kiosztása az elkövetés időrendi sorrendjében történik, továbbá a pilóták a versenyből kizárással, illetve több futam eltiltással is büntethetők az eset súlyosságának függvényében.
Rengeteg kétes versenyszituáció fordulhat elő, amelynek megítélése kifejezetten nehéz, így a bírói döntés is erősen megosztó lehet. Ennek elkerülése érdekében az erősen kétes helyzetekben az alábbi irányelveink kerülnek prioritásba (kamerával rögzített helyzetekben is az adott helyzetre vonatkozó irányelv az elsődleges).
A támadó versenyző érdeke és célja, hogy megelőzze az előtte gokartozó versenyzőt. A pálya karaktere miatt a versenyszervezés preferálja a támadó hozzáállást, és a szabályosságot (is) figyelembe vevő előzéseket.
A támadó versenyzőnek fel kell mérnie és figyelembe kell vennie, hogy a támadásával (és az esetleges kontakttal) ne szerezzen tempóelőnyt a védekezővel szemben. Fontos, hogy a támadó csak akkor szánja el magát a pozícióba kerülésre, ha megvan a támadási pozíció a védekező mögött, és utóbbi nem veszi figyelembe a helyzetet, és az ideális íven közlekedik tovább!
Amennyiben a védekező versenyző védekező ívet használ, tehát egyértelmű a védekezési szándék, akkor a támadó fél túl agresszív vagy meggondolatlan manővere esetén szabálytalanságot ítélünk, és nagy eséllyel büntetésben részesül a támadó.
Ha két versenyző egymással csatázik és egymásra figyelnek, a harmadik fél ha helyet lát, csak saját felelősségre teheti, tehát ha rosszul jön ki belőle, nem tudunk büntetést kiosztani, viszont ha a harmadik fél tönkreteszi a másik két versenyző versenyét, dupla büntetésben részesül akár pontlevonással is, ezt a versenybírók hivatottak eldönteni.
Tilos a pálya nyomvonalát szándékosan elhagyni. A szándékos pályaelhagyást az adott futamról való kizárással is büntethetjük.
Sárga zászló alatt kötelező lassítani és tilos az előzés. Sárga zászló alatt gyorsító vagy előző versenyzőt a futam után a mezőny végére soroljuk, és további büntetésben (pl. pontlevonás) is részesülhet!
Kék zászlónál, ha a lekörözendő szándékosan vagy figyelmetlenségből feltartja a gyorsabb versenyzőt, büntetésből az összetettben elért pontjaiból minimum 2 pontot levonunk. Ha még nincs pontja, akkor a később elért pontokból is levonásra kerülhet. Ha több versenyzőnél is elköveti ezt, akár a versenyből történő utólagos kizárással is büntethető! A büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre, és a döntését minden esetben kötelező elfogadni!
Kék zászlónál lekörözés alatt a lekörözött versenyzőknek tilos egymás előzése, aki így kerül jobb pozícióba, és amennyiben nem adja vissza egy körön belül, minimum 2 pozícióval hátrébb soroljuk a beérkezési sorrendben. Ez vonatkozik azokra a versenyzőkre is, akik lekörözés közben szereznek jobb pozíciót, például a lekörözött hibájából.
Az elöl haladó féktávon történő lökése esetén az ilyen módon elért helyezés eredménye nem szabályos, ezért a szabálytalankodó köteles a pozíciót visszaadni. Ha nem tudja, mert úgy lökte ki a másikat, hogy az nem tudta folytatni a versenyt, akkor a szabálytalan versenyzőt a verseny végén a kiforgatott illetve kilökött versenyző mögé soroljuk, tehát a legutolsó pozícióba. Emellett további pontok is levonhatók a vétkes versenyzőtől. Ugyanez érvényes a pályáról leszorítás esetén is.
Tilos a pályán szándékosan vagy „játékból” jobbra-balra cikázva haladni, ilyen módon feltartani a gyorsabbat vagy bármelyik versenyzőt. Az a versenyző, aki így tartja meg a pozícióját, a verseny végén akár a mezőny végére is sorolható, de minimum 2 hellyel hátrasorolandó. A büntetés mértékének megítélése a versenybírók hatásköre, akinek a döntését minden esetben kötelező elfogadnia minden versenyzőnek.
A verseny piros zászlóval bármikor megszakítható, amennyiben a versenybírók úgy ítélik meg, hogy a versenyző(k) testi épsége veszélyben forog (baleset, pályaállapot, veszélyes versenyző, műszaki probléma, időjárási körülmények stb.).
A nem szándékos vagy vezetéstechnikai hibából eredő szabálytalanság is ugyanúgy szabálytalanságnak minősül, mint a szándékos, nincs lehetőség figyelmen kívül hagyni a szabálytalan megnyilvánulásokat! A büntetés mértékében tehetünk különbséget a futam végén, amennyiben a résztvevő versenyzőkkel való konzultáció után a vezető bíró úgy dönt, hogy az adott versenyző nem szándékosan követte el a szabálytalanságot. A bizonyítható műszaki hiba, vagy baleset elkerülése miatti manőver (a vezető bíró hatásköre megítélni) büntetés alóli felmentést jelenthet a szabálytalanságot elkövetőt egyértelműen kiváltó versenyzőnek!
A szabálytalanságok és a büntetések mértékének megítélése a versenybírók hatásköre (adott esetben a többi bíróval és az adott szituációban résztvevőkkel történő konzultációt követően), amit a versenyzők a nevezésükkel kötelező módon elfogadnak.
A büntetés legenyhébb fokozatában a vétkes figyelmeztetést kap és/vagy a szabálytalankodót a sértett versenyző mögé helyezzük vissza a verseny alatt vagy azt követően. A szabálytalanság súlyosságától függően plusz pontlevonással, sőt az adott versenyből történő kizárással is sújtható a szabálytalan versenyző. A büntetés(ek) mellett továbbá figyelmeztetésben is részesülhet az adott versenyző, amelynek hatálya a következő versenyre, vagy akár az összes hátralevőre is kiterjedhet!
A versenyek közben a szabálytalan előzéssel szerzett pozíció a visszasorolás mellett pontlevonással is jár. Ha a szabálytalan versenyző nem adja vissza a vétlen versenyzőnek a szabálytalan előzéssel szerzett pozíciót, a büntetés 3 pont levonással jár a szabálytalan versenyzőtől, amely az adott versenyen/versenynapon szerzett pontjaiból kerül levonásra.
Az olyan esetekben, amikor a versenyző saját döntéséből (nem műszaki hiba vagy versenybírói döntés) feladja a versenyt és kiáll a boxba, arra a versenyeredményre nem kap pontot. Ha a kiállás előtti szakaszon, amikor még versenyben van, óvást nyújt be ellene elkövetett szabálytalanság miatt, akkor a szabálytalan versenyzőt csak pontbüntetéssel lehet sújtani, visszasorolással nem.
Figyelmeztetésben részesül egy versenyző, ha vét a biztonsági szabályzatban leírtak ellen. Akkor is figyelmeztetésben részesülhet, ha bár a szabályok szerint nem volt vétkes, de sportszerűtlen megmozdulásokat véltek felfedezni a bírók; vagy feltételezhető a szabálytalanság, de a bírók figyelmét elkerülte az adott szituáció.
A sportrendezvényen minden versenyző és hozzátartozója köteles kulturált, indulatoktól mentes, az általánosan elfogadott társadalmi normáknak megfelelő intelligens magatartást tanúsítani.
Azt a versenyzőt, aki agresszíven viselkedik akár verbálisan, akár fizikailag, az adott versenyből azonnal kizárjuk, és az eset súlyosságától függően akár eltiltással is szankcionálható a további versenyekről.
A verbális agresszivitás kiterjed az indulatos hangnemmel kezdve a kiabálás és trágár kifejezések használatán át a fenyegetésig. A verbális agresszivitás minden formája tiltott, az indulatos megnyilvánulásokat is kérjük mellőzni a program teljes időtartama alatt a pálya teljes területén. Nem jelentenek felmentést a hirtelen felindulásból történő agresszív megmozdulások sem.
A versenyzőkhöz tartozó rokonok, szurkolók indulatos vagy agresszív megnyilvánulásai esetén is szigorúan büntethető vagy eltiltható egy versenyző. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, amit a résztvevők kötelesek elfogadni.
A fizikai agresszivitás kiterjed a fenyegető, mutogató viselkedéstől a lökdösődésen át a komoly tettlegességig. A fizikai agresszivitás legkisebb megnyilvánulása is tiltott a rendezvényeinken. Ez alól nem jelent felmentést a hirtelen felindulásból történő megmozdulások sem.
A versenyzőkhöz tartozó rokonok, szurkolók agresszív megnyilvánulásai esetén is szigorúan büntethető vagy eltiltható egy versenyző. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, amit a résztvevők kötelesek elfogadni.
A rendezői munkát nagyban segíti, ha a versenyekről, versenyzőkről külső felvételeket készítenek a hozzátartozók, illetve a versenyzők sisakkamerát viselnek a futamokon, mert így az egyes eseteket utólag megtekinthetik a versenybírók, és pontosabb döntést hozhatnak.
Ha a versenyzőkről külső felvételeket készítenek (az egész futamot), vagy az adott résztvevő sisakkamerát készül használni a versenyen, erről az eligazításon ajánlott tájékoztatnia a vezető bírót, mert ez esetben más szabályok érvényesek kétes versenyszituációkban.
A sisakkamerát viselő versenyzőnek kell ütközés esetén megítélnie, hogy szabálytalannak érezte-e a helyzetet, vagy nem, ugyanis a vezető bíró neki nem fog jelezni. Abban az esetben, ha a versenyző szabályosnak ítéli a saját megmozdulását, és nem adja vissza a pozíciót, a verseny végén a felvétel kielemzése után hoz csak döntést a bíró, amit minden résztvevő köteles elfogadni.
Ha a versenyző futam közben szabályosnak ítélte a saját megmozdulását, de a sisakkamera nem működött vagy a felvétel technikai hiba miatt nem játszható le, a vezető bíró automatikusan ellene ítél.
Óvásra van lehetőség. Csak az óvást benyújtó versenyző kamerafelvétele alapján lehet óvást benyújtani. Van olyan szituáció, hogy mindkét versenyzőtől kérünk be felvételt, ha valaki nem tud felvételt biztosítani, úgy csak a rendelkezésre álló felvétel szerint tudunk dönteni.
A sprintfutamokra történt óvást a sprintfutam után kell jelezni a versenybíróknak, akik a főfutamok kezdetéig meghozzák döntésüket. A főfutam és a fordított rajtrács óvását pedig az adott versenyek után kell jelezni a versenybíróknak.
Ha valaki saját kamerával óv, akkor a verseny utáni első szerdáig rendelkezésre kell bocsátani a felvételt a versenybíróknak. A döntést kötelező minden versenyzőnek és hozzátartozónak elfogadnia!
Versenyzőhöz (és szurkolóihoz) nem méltó viselkedés, egymás sértegetése, durva hangnem, szélsőséges esetben erőszakos viselkedés. A versenyzőhöz tartozó szurkolók megnyilvánulásaiért minden esetben a versenyző vonható felelősségre. Az esemény súlyától függően a versenyző szankcionálható akár végleges kizárással is a rendezvényeinkről.
Kizárás esetén a verseny díját nem térítjük vissza!
A szabályok változtatásának jogát a szervezők fenntartják!
hely – 25 pont
hely – 21 pont
hely – 18 pont
hely – 16 pont
hely – 15 pont
hely – 14 pont
hely – 13 pont
hely – 12 pont
hely – 10 pont
hely – 8 pont
hely – 6 pont
hely – 5 pont
hely – 4 pont
hely – 3 pont
hely – 1 pont
hely – 16 pont
hely – 15 pont
hely – 14 pont
hely – 13 pont
hely – 12 pont
hely – 11 pont
hely – 10 pont
hely – 9 pont
hely – 8 pont
hely – 7 pont
hely – 6 pont
hely – 5 pont
hely – 4 pont
hely – 3 pont
hely – 1 pont
További részletekért érdeklődj a szervezőknél.