Szabályzat

Versenyzők

A bajnokságban részt vehet aki betöltötte a 12. életévét. Amennyiben a versenyző betöltötte az előírt korhatárt, de a verseny szervezői úgy ítélik meg, hogy nem tud biztonságosan részt venni a versenyen (versenytempóban elvezetni a gokartot), úgy az indulást a Szervezők megtagadhatják. Ebben az esetben a nevezési díj visszatérítésre kerül.

A bajnokság 11 verseny napból fog állni. 10 versenynap lesz értékelve, 1 versenynap mínuszolható.

Költségek-díjak

Nevezési díj28.000Ft
Kettő kategóriába való nevezés esetén a második nevezési díja26.000 Ft
Szabadedzés 1×8 perc4.900 Ft
Szabadedzés 3×8 perc13.000 Ft

Díjazás futamonként

Az A döntők dobogósainak érem (sprint futam, főfutam és fordított rajtrács) jár.

Részvételi feltételek

A versenyen mindenki a saját felelősségére vesz részt, a szervezők felé semmi követelést és kárigényt nem nyújthat be. Szándékos rongálás, illetve a szabályok be nem tartásából eredő károkért az anyagi felelősség a vétkes versenyzőt terheli. A versenyen résztvevőknek tisztában kell lennie, és be kell tartania a versenyszabályzatban leírtakat. A versenyeken zárt bukósisak és a zárt cipő viselése mindenkinek kötelező. Bordavédő és a kesztyű használata javasolt.

Akinek verseny közben a szervezők észreveszik, hogy a haja kilóg a ruházat alól, vagy a ruháján lógó, lebegő részek vannak, amelyek balesetveszélyesek lehetnek, azonnal kiintik őt a futamból vagy a versenyből.

Kategóriaválasztás

A súlykategóriát minden versenyző magának választhatja meg. Kategóriánként 15 fő nevezését fogadunk el.

Kategóriák

I. Kategóriaminimum 60 kg
II. Kategóriaminimum 75 kg
III. Kategóriaminimum 90 kg

Eligazítás

Az eligazítás az időmérő edzés előtt történik. Az eligazításon hangzanak el a pályával kapcsolatos egyedi tudnivalók, valamint indokolt esetben az eligazításon elhangzottak felülírhatják a szabályzatban leírtakat.

Időmérő

10:00-tól, 8 perces időmérő amely meghatározza a sprintfutam rajtsorrendjét. Az időmérőre a Szervezők sorsolják a gokartot. Aki nincs ott az időmérő edzésen, amikor következne a mezőny végéről kell indulnia. Amennyiben az időmérő edzés közben megváltoznak a körülmények (pl. elered eső, felszárad a pálya), az időmérő edzést nem kell újra kezdeni.

Műszaki hiba esetén másik gokarttal újra lehet futni az időmérőt. Az időmérő határozza meg a sprintfutam rajtsorrendjét.

Sprintfutam

8 perces sprintfutam rajtrácsról indulva. A sprintfutam végeredménye határozza meg a főfutam rajtsorrendjét. A gokartok kiosztása rajtszám kártya kihúzásával történik.

Főfutam

11:00 tervezett kezdés. A gokartok kiosztása rajtszám kártya kihúzásával történik. A futam ideje 10 perces.

Fordított rajtrács

A fordított rajtrács esetén a főfutam végeredménye van megfordítva (utolsó indul az első helyről az első pedig az utolsóról stb..). A gokartok kiosztása rajtszám kártya kihúzásával történik.

Mind a 4 etapot (időmérő, sprintfutam, főfutam, fordított rajtrács) különböző gokarttal kell teljesíteni, ha olyan gokart van húzva amivel a versenyző már ment akkor újat kell húznia.

B döntő:

Ha egy kategóriában 14 főnél több nevező van akkor kerül sor a B döntő lebonyolítására.

Az időmérő után a páros (1, 3, 5, 7, …) és páratlan (2, 4, 6, 8, ….) pozíciót elérők külön futamba kerülnek a sprintfutamban. Az A döntőbe 11 pilóta kerül be automatikusan. A rajtpozícióról a legjobb idő dönt (pl a két első közül Sprint 1  1. hely Sprint 2  1.hely a jobb idő dönt az első helyről 1-2. A második helyezettek a 3-4 helyről indulnak idő alapján.) Az utolsó helyről a két 6. hely között szintén a jobb idő dönt. Az A döntőbe kerülés változhat a rendelkezésre álló gokartok alapján. A B döntő fő futamának első három helyezettje bekerül az A döntő fordított rajtrácsos futamára az első három helyére a futam végeredménye szerint. 24 fő felett a versenyszervező dönt az „A” döntőbe kerülés létszámáról. A fordított rajrácsos futam ugyanúgy zajlik mint az „A” döntőnél a megmaradt versenyzők között.

Rajtprocedúra

A versenyzők az eligazításon elhangzott számú felvezető kört tesznek meg. A felvezető kör alatt az előzés tilos. Aki a felvezető körben előz, az a futam végén eggyel több helyes büntetést kap, mint ahány versenyzőt megelőzött. Ha egy versenyző más hibájából elveszíti a pozícióját a felvezető kör alatt, akkor visszaveheti azt. Ha nem tudja visszavenni a rajt kezdetéig, akkor kézfeltartással kell jeleznie a vezető bíró részére, hogy nem a megfelelő pozícióban van. A vezető bíró ekkor új rajtot rendel el. Felvezető kör vége előtt kb. fél körrel az elöl haladó versenyzőnek le kell lassítania, és be kell várnia a többi versenyzőt. Ezután egészen a rajtolási szakaszig lassú tempóban kell haladnia, a többieknek pedig szorosan mögötte, egy oszlopban kell tartaniuk a tempót. Az eligazításon meghatározásra kerül egy szakasz a rajtvonal előtti részen. Az első helyen lévő versenyző dönti el, hogy ezen a szakaszon belül hol kezd bele a gyorsításba. Ha elkezdett gyorsítani, akkor utána már nem lassíthat vissza. A mezőny többi tagja amíg el nem éri a rajtvonalat, nem kezdhet előzésbe, tartania kell az egysoros felállást. A rajtvonalat elhagyva lehet előzésbe kezdeni. Amennyiben a mezőny szétszakadt, vagy valami oknál fogva a vezetőbíró nem adja meg a rajtjelet, úgy a mezőnynek még egy formációs kört kell teljesítenie. Ebben az esetben a vezető bíró nem lengeti a nemzeti színű zászlót, hanem vagy sárga zászlóval, vagy a feltartott hüvelykujjával jelzi, hogy a rajt érvénytelen. Amennyiben a rajt után, az első körben műszaki hiba vagy ütközés történik, és emiatt valaki jelentős hátrányba kerül, új rajt rendelhető el. A rajtot hasonló probléma miatt maximum kétszer lehet megismételni, a 3. rajt végleges. Az új rajtnál mindenkinek onnan kell indulnia, ahová az első rajt alkalmával fel kellett állnia. Ha az új rajt valamelyik versenyző egyértelmű szabálytalansága miatt van, akkor a szabálytalan versenyző a futam végén 2 helyes büntetést kap. Nem kötelező új rajtot elrendelni, amennyiben a versenyző saját hibájából kerül hátrányba.

Kategóriaválasztás

Egy versenyző egy versenyhétvégén több kategóriába nevezhet (korlátozott számban tudunk biztosítani több kategóriában való nevezést), ha megfelel a kategória által támasztott súlykövetelményeknek. A súlykategóriát minden versenyző magának választhatja meg. Amennyiben valaki nem éri el a választott súlykategóriájának alsó határát, úgy alkalmazhat súlyokat.

Versenyzői magatartás

A pálya teljes vonalán szigorúan tilos a lökés és a pályáról való leterelés!! Szándékos lökés vagy szándékos leterelés esetén a versenyből való kizárással is büntethető az induló! A szándékos, indulatból történő lökés(ek) megítélése és a büntetés mértékének meghatározása a vezető bíró hatásköre (konzultálva a segítő bíróval), akinek a döntését minden résztvevő köteles elfogadni!

Ha bármilyen lassításra okot adó esemény történt a pályán és lassítani szükséges, azt mindig jól láthatóan kézfeltartással kell jeleznie minden versenyzőnek. Ez vonatkozik a bokszkiállásra, és sárga zászlós jelzésnél is!

Baleset vagy műszaki hiba során a pálya teljes hosszán a gokartból kiszállni szigorúan TILOS! Kizárólag versenybíró vagy szervező felügyelete mellett engedélyezett a gokartból való kiszállás! Biztonsági okokból a bokszban is tilos kiszállni a gokartból, amíg az összes gép be nem érkezett , és engedély nem adtak rá. Amennyiben a versenyző futam közben kiszáll a gokartból, figyelmeztetéssel, pontlevonással, vagy akár több versenyből való kizárással is büntethető.

Verseny alatti magatartás

Előzésnél, ha a hátulról érkező versenyző be tud helyezkedni legalább fél gokarthosszal az előtte haladó mellé (a gokart orra egy vonalba kerül az elől haladó ülésének első felével) az elől haladónak helyet kell biztosítania az előzéshez, azaz nem szoríthatja le az előző gokartot. A pozíció meglétének megítélését a vezető bíró dönti el (a segítő bíróval konzultálva), és azt minden esetben a versenyzőknek kötelező elfogadniuk! Azok a versenyzők, akik nem tartják be ezt a szabályt, és be- illetve kiszorítással szorítják le a pályáról versenyzőtársukat, minden esetben a mezőny végére sorolandók. Ez alól abban az esetben kaphatnak felmentést, ha bírói jelzésre vagy önként elismerve a hibát bevárják a pályáról leszorított társukat és helyet cserélnek. Ebben az esetben is büntethető figyelmeztetéssel vagy pontlevonással, ugyanis tönkretette a másik versenyét. Ha a versenyző figyelmen kívül hagyja a vezető bíró jelzését vagy egyértelműen kerüli a vezető bíró tekintetét/jelzését, akár a mezőny végére történő sorolással vagy kizárással is büntethető.

A büntetés mértékének megítélése minden esetben a vezető bíró hatásköre, akinek a döntését minden résztvevő köteles elfogadni a nevezésével!

Továbbá ha a hátulról érkező ütközés nélkül nem tudja befejezni az előzést, akkor fékezéssel kell azt megelőznie. Semmilyen manőverrel nem kényszeríthetik egymást a pálya elhagyására vagy a védőfalba. A folyamatos (még ha nem is szándékos) lökdösődés is szabálytalan, sportszerűtlen. Lökéssel egyik versenyző sem szerezhet előnyt, még ha hátulról ő is lökést kapott, és emiatt lökött le ívről vagy forgatott ki valakit. A lökéssel előnyt szerzett versenyzőknek kivétel nélkül vissza kell adnia a pozícióját, amit a vezető bíró (amennyiben lehetősége van rá) jelzéssel is segít. Az a pilóta, aki ezt a szabályt megszegi és lökéssel előnyhöz jut, a futam után több hellyel való hátrasorolással, de mindenképp a kiforgatott, vagy kilökött versenyző mögé sorolandó, plusz büntetésként akár további pontlevonást is kaphat. A folyamatos, kisebb lökések is sportszerűtlenek, azok könnyen kizökkenthetik a védekező felett, ezért ha így a támadó pozíciót szerez, szabálytalannak minősíthető. Lökés általi pozíciószerzésnek maximum 2 kanyarig tartó szakasz minősül, ami azt jelenti, hogy a lökést követő 2 kanyarig a védekezést negatívan befolyásolhatja ez a manőver, és a támadó a lökés miatt “jogtalan” előnyt szerezhet, ezért szabálytalannak minősíthető. A versenyzőknek törekednie kell arra, hogy a versenyzőtársak futamát tiszteletben tartsák, miközben versenyeznek. Meggondolatlan manőverekkel a saját és a másik induló versenyét is nagyon gyorsan tönkre lehet tenni, ezért az az irányelv, hogy a dobogós helyezésekért folytatott csatákban a lehető legkevesebb kockázattal kezdjen a versenyző előzési manővert. Ha szabálytalanság történik kockázatos előzési manővert követően, a büntetésen túl 1 vagy több versenyre szóló figyelmeztetésben is részesíthető a szabálytalankodó versenyző.

A szabálytalanság tényének, súlyosságának és a büntetés mértékének megítélése mindig a vezető bíró hatásköre, és döntését köteles minden résztvevő elfogadni! A büntetések kiosztása az elkövetés időrendi sorrendjében történik, továbbá a pilóták a versenyből kizárással, illetve több futam eltiltással is büntethetők az eset súlyosságának függvényében. Rengeteg kétes versenyszituáció fordulhat elő, amelynek megítélése kifejezetten nehéz, így a bírói döntés is erősen megosztó lehet. Ennek elkerülése érdekében az erősen kétes helyzetekben az alábbi irányelveink kerülnek prioritásba (kamerával rögzített helyzetekben is az adott helyzetre vonatkozó irányelv az elsődleges).

Támadási irányelvek

A támadó versenyző érdeke és célja, hogy megelőzze az előtte gokartozó versenyzőt. A pálya karaktere miatt a versenyszervezés preferálja a támadó hozzáállást, és a szabályosságot (is) figyelembe vevő előzéseket.

A támadó versenyzőnek fel kell mérnie és figyelembe kell vennie, hogy a támadásával (és az esetleges kontakttal) ne szerezzen tempó előnyt a védekezővel szemben. Fontos, hogy a támadó csak akkor szánja el magát a pozícióba kerülésre, ha megvan a támadási pozíció a védekező mögött, és utóbbi nem veszi figyelembe a helyzetet, és az ideális íven közlekedik tovább!

Amennyiben a védekező versenyző védekező ívet használ, tehát egyértelmű a védekezési szándék, akkor a támadó fél túl agresszív vagy meggondolatlan manővere esetén szabálytalanságot ítélünk, és nagy eséllyel büntetésben részesül a támadó.

Zászlójelzések alatti magatartás

Tilos a pálya nyomvonalát szándékosan elhagyni. A szándékos pályaelhagyást az adott futamról való kizárással is büntethetjük.

Sárga zászló alatt kötelező lassítani és tilos az előzés. Sárga zászló alatt gyorsító vagy előző versenyzőt a futam után a mezőny végére soroljuk és további büntetésben (pl. pontlevonás) is részesülhet!

Kék zászlónál, ha a lekörözendő szándékosan, vagy figyelmetlenségből feltartja a gyorsabb versenyzőt, büntetésből az összetettben elért pontjaiból minimum 2 pontot levonunk. Ha még nincs pontja, akkor a később elért pontokból is levonásra kerülhet. Ha több versenyzőnél is elköveti ezt, akár a versenyből történő utólagos kizárással is büntethető! A büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre, és a döntését minden esetben kötelező elfogadni! Kék zászlónál lekörözés alatt a lekörözött versenyzőknek tilos egymás előzése, aki így kerül jobb pozícióba és amennyiben nem adja vissza egy körön belül, minimum 2 pozícióval hátrébb soroljuk a beérkezési sorrendben. Ez vonatkozik azokra a versenyzőkre is, akik lekörözés közben szereznek jobb pozíciót, például a lekörözött hibájából.

Pozíció visszaadása szabálytalanság esetén

Az elől haladó féktávon történő lökése esetén, az ilyen módon elért helyezés eredménye nem szabályos, ezért a szabálytalankodó bírói jelzésre köteles a pozíciót visszaadni. Ha nem tudja, mert úgy lökte ki a másikat, hogy az nem tudta folytatni a versenyt, akkor a szabálytalan versenyzőt a verseny végén a kiforgatott illetve kilökött versenyző mögé soroljuk, tehát a legutolsó pozícióba. Emellett további pontok is levonhatóak a vétkes versenyzőtől. Ugyanez érvényes a pályáról leszorítás esetén is.

Tilos a pályán szándékosan vagy “játékból” jobbra-balra cikázva haladni, ilyen módon feltartani a gyorsabbat vagy bármelyik versenyzőt. Az a versenyző, aki így tartja meg a pozícióját, a verseny végén akár a mezőny végére is sorolható, de minimum 2 hellyel hátrasorolandó. A büntetés mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre, akinek a döntését minden esetben kötelező elfogadnia minden versenyzőnek.

Verseny megszakítása

A verseny piros zászlóval bármikor megszakítható, amennyiben a vezető bíró úgy ítéli meg, hogy a versenyző(k) testi épsége veszélyben forog (baleset, pályaállapot, veszélyes versenyző, műszaki probléma, időjárási körülmények stb.).

A nem szándékos, vagy vezetéstechnikai hibából eredő szabálytalanság is ugyanúgy szabálytalanságnak minősül mint a szándékos, nincs lehetőség figyelmen kívül hagyni a szabálytalan megnyilvánulásokat! A büntetés mértékében tehetünk különbséget a futam végén, amennyiben a résztvevő versenyzőkkel való konzultáció után a vezető bíró úgy dönt, hogy az adott versenyző nem szándékosan követte el a szabálytalanságot. A bizonyítható műszaki hiba, vagy baleset elkerülése miatti manőver (a vezető bíró hatásköre megítélni) büntetés alóli felmentést jelenthet a szabálytalanságot elkövető egyértelműen kiváltó versenyzőnek!

Büntetések, figyelmeztetések

A szabálytalanságok, és a büntetések mértékének megítélése a vezető bíró hatásköre (adott esetben a többi bíróval és az adott szituációban résztvevőkkel történő konzultációt követően), amit a versenyzők a nevezésükkel kötelező módon elfogadnak.

A büntetés legenyhébb fokozatában a vétkes figyelmeztetést kap és/vagy a szabálytalankodót a sértett versenyző mögé helyezzük vissza a verseny alatt vagy azt követően. A szabálytalanság súlyosságától függően plusz pontlevonással, sőt az adott versenyből történő kizárással is sújtható a szabálytalan versenyző. A büntetés(ek) mellett továbbá figyelmeztetésben is részesülhet az adott versenyző, amelynek hatálya a következő versenyre, vagy akár az összes hátralevőre is kiterjedhet!

Figyelmeztetésben részesül egy versenyző, ha vét a biztonsági szabályzatban leírtak ellen. Akkor is figyelmeztetésben részesülhet, ha bár a szabályok szerint nem volt vétkes, de sportszerűtlen megmozdulásokat véltek felfedezni a bírók; vagy feltételezhető a szabálytalanság, de a bírók figyelmét elkerülte az adott szituáció.

Etikai szabályzat / Pályán kívüli magatartás

A sportrendezvényen minden versenyző és hozzátartozója köteles kulturált, indulatoktól mentes, az általánosan elfogadott társadalmi normáknak megfelelő intelligens magatartást tanúsítani.

Azt a versenyzőt, aki agresszíven viselkedik akár verbálisan, akár fizikailag, az adott versenyből azonnal kizárjuk, és az eset súlyosságától függően akár eltiltással is szankcionálható a további versenyekről.

A verbális agresszivitás kiterjed az indulatos hangnemmel kezdve a kiabálás és trágár kifejezések használatán át a fenyegetésig. A verbális agresszivitás minden formája tiltott, az indulatos megnyilvánulásokat is kérjük mellőzni a program teljes időtartama alatt a pálya teljes területén. Nem jelentenek felmentést a hirtelen felindulásból történő agresszív megmozdulások sem. A versenyzőkhöz tartozó rokonok, szurkolók indulatos vagy agresszív megnyilvánulásai esetén is szigorúan büntethető vagy eltiltható egy versenyző. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, amit a résztvevők kötelesek elfogadni.

A fizikai agresszivitás kiterjed a fenyegető, mutogató viselkedéstől a lökdösődésen át a komoly tettlegességig. A fizikai agresszivitás legkisebb megnyilvánulása is tiltott a rendezvényeinken. Ez alól nem jelent felmentést a hirtelen felindulásból történő megmozdulások sem. A versenyzőkhöz tartozó rokonok, szurkolók agresszív megnyilvánulásai esetén is szigorúan büntethető vagy eltiltható egy versenyző. A büntetés mértékéről a szervezők döntenek, amit a résztvevők kötelesek elfogadni.

Külső segítség igénybevétele

A rendezői munkát nagyban segíti, ha a versenyekről, versenyzőkről külső felvételeket készítenek a hozzátartozók, illetve a versenyzők sisakkamerát viselnek a futamokon, mert így az egyes eseteket utólag megtekinthetik a bírók, és pontosabb döntést hozhatnak. Ha a versenyzőkről külső felvételeket készítenek (az egész futamot), vagy az adott résztvevő sisakkamerát készül használni a versenyen, erről az eligazításon ajánlott tájékoztatnia a vezető bírót, mert ez esetben más szabályok érvényesek kétes versenyszituációkban. A sisakkamerát viselő versenyzőnek kell ütközés esetén megítélnie, hogy szabálytalannak érezte-e a helyzetet, vagy nem, ugyanis a vezető bíró neki nem fog jelezni. Abban az esetben, ha a versenyző szabályosnak ítéli a saját megmozdulását, és nem adja vissza a pozíciót, a verseny végén a felvétel kielemzése után hoz csak döntést a bíró, amit minden résztvevő köteles elfogadni. Ha a versenyző futam közben szabályosnak ítélte a saját megmozdulását, de a sisakkamera nem működött vagy a felvétel technikai hiba miatt nem játszható le, a vezető bíró automatikusan ellene ítél.

Óvás

Óvásra van lehetőség. Óvás nélkül is minden incidenst kivizsgálunk, ami a versenyen történik, de történhet olyan esemény, ami a bírók figyelmét elkerülte. A felvételek megtekintése után a végső döntést a vezető bíró hozza meg (a többi bíróval és a résztvevő versenyzőkkel való konzultáció után), akinek a döntését kötelező minden versenyzőnek és hozzátartozónak elfogadnia!

Kizáró okok lehetnek

  • A biztonsági szabályzat egyszeri súlyos vagy sorozatos “enyhébb” megsértése
  • A versenyszabályzat futam közbeni magatartásra vonatkozó részeinek megsértése (pl. szándékos lökés)
  • Az etikai szabályzat megsértése Versenyzőhöz (és szurkolóihoz) nem méltó viselkedés, egymás sértegetése, durva hangnem, szélsőséges esetben erőszakos viselkedés. A versenyzőhöz tartozó szurkolók megnyilvánulásaiért minden esetben a versenyző vonható felelősségre. Az esemény súlyától függően a versenyző szankcionálható akár végleges kizárással is a rendezvényeinkről.

Kizárás esetén a verseny díját nem térítjük vissza!

A szabályok változtatásának jogát a szervezők fenntartják!

Pontozás

Sprintfutam

1.2.3.4.5.6.7.8.
8p7p6p5p4p3p2p1p

Főfutam

1.2.3.4.5.6.7.8.
25p21p18p16p15p14p13p12p
9.10.11.12.13.14.15.
10p8p6p5p4p3p1p

Fordított rajtrács

1.2.3.4.5.6.7.8.
16p15p14p13p12p11p10p9p
9.10.11.12.13.14.15.
8p7p6p5p4p3p1p